Dynasty tietopalvelu Haku RSS Rautjärven kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.rautjarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.rautjarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 21.06.2021/Pykälä 121

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Eksoten vuoden 2022 taloudellinen kehys

 

Kh 21.06.2021 § 121 

127/00.04.01/2021

 

 

Valmistelija Harri Anttila, kunnanjohtaja

p. 0400 559 034, harri.anttila@rautjarvi.fi

 

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin neuvottelumenettelykokous koskien vuoden 2022 taloudellista kehystä pidettiin 28.5.2021.

 

Joulukuussa 2020 hyväksyttyä talousraamia esitetään korotettavaksi runsaalla 15 milj.eurolla. Summa sisältää jo Eksoten omasta toiminnan tehostamisesta saavutettavaksi arvioidut noin 11 milj.euron säästöt, joiden toteutuminen on epävarmaa ja se osaltaan voi lisätä katettavaa alijäämää vuonna 2023, jolloin se lisää kuntien maksettavaksi jäävää osuutta myös kuntayhtymän purkautuessa hyvinvointialueen toiminnan alkaessa..

 

Samalla kuntakohtaiset maksuosuudet on päivitetty huomioon ottaen vuoden 2020 palvelujen kustannukset.

 

Rautjärven kunnan osalta tämä tarkoittaisi maksuosuuden nousua vuonna 2022 aiemmin arvioidusta 701.598 euroa.

 

Neuvottelumenettelykokouksessa Rautjärven kunnan puolesta ei otettu kantaa koko Eksoten kustannusraamiin, mutta ilmoitettiin, että Rautjärven kunta ei hyväksy kuntakohtaisia maksuosuuksia ilman lisäselvitystä.

 

Rautjärven kunnan 31.5.2021 lisäselvityksen pohjalta on tarkennettu kuntakohtaisia maksuosuuksia erityisesti vanhusten kotihoidon osalta.

 

Eksoten takautuvien palkkasaatavien kirjaaminen henkilön kustannus-paikalle on suhteellisesti nostanut erityisesti hoivan vuoden 2020 kustannuksia, jolla on merkittävä vaikutus myös Rautjärven maksuosuuden nousuun. Hoivan kustannusnoususta vuonna 2020 selittyy 9,8 % takautuvien palkkasaatavien maksusta, kun sen vaikutus keskimäärin Eksotessa on 5,6 %. Rautjärven kunnan osuus kaikista kustannuksista on 3,1%, mutta hoivasta 4,2 %.

 

Keskimääräisesti laskettuna tämä tarkoittaa, että Rautjärven kunnalle kertyy laskennallisesti maksettavaa noin 200.000 euroa enemmän, kun vuosina 2021 ja 2022 kertyvä ylijäämä kirjataan tasaisesti kaikille toiminnoille. Vuoden 2022 maksuosuudessa tästä on 50 %, johtuen maksuosuuden määräytymisestä kahden vuoden keskiarvon perusteella. Tarkkoja kuntakohtaisia lukuja ei ole tässä vaiheessa saatavissa.

 

Kotihoidon aluepalveluissa Ruokolahdelle oli jätetty kohdistamatta osa kustannuksista. Lisäksi huomioon on nyt otettu muitakin kuntakohtaisten kustannusten kohdistuksen oikaisuja.

 

Vammaispalveluiden asumispalveluiden kasvu johtuu siitä, että vuosina 2019 ja 2020 palvelun piiriin on siirtynyt neljä henkilöä omista asunnoistaan.

 

Tarkennusten jälkeen Rautjärven maksuosuuden nousu suhteessa aiemmin arvioituun on 675.785 euroa vuonna 2022. Kun otetaan huomioon vammaispalvelujen käytön kasvu ja hoivan osuus takautuvista palkkasaatavista niin kustannusnousu Rautjärven osalta asettuu keskimääräiseen Eksoten kustannusten nousuun.

 

Vaikka valtionosuuden perusteissakin tapahtuisi muutoksia, kustannusten nousu on Rautjärven osalta joka tapauksessa niin suuri, että vuoden vuoden 2022 talousarvio kääntyy alijäämäiseksi.

 

Kuntayhtymän hallitus käsittelyssä on esitys kuntien virallisen lausunnon pyytämisestä 20.8.2021 mennessä. Suunnitellun aikataulun perusteella uusi kunnanhallituksen on mahdollista ensimmäisessä kokouksessaan käsitellä kunnan lausunto.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Anttila Harri

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen Eksoten neuvottelumenettelykokouksen muistion sekä Rautjärven kunnan pyytämät selvitykset ja niihin saadut vastaukset ja siirtää kunnan lausunnon antamisen uudelle kunnanhallitukselle.

Jatkovalmistelussa tulee selvittää erityisesti henkilöstömitoitukseen saatavan korotetun valtionosuuden vaikutus kunnan talouden tasapainoon vuonna 2022.

Kunnanhallitus esittää kantanaan, että takautuvista palkkasaatavista johtuva vuoden 2020 tilinpäätöksen kattamaton alijäämä katetaan ensi sijassa madollisesta kiinteistöjen yhtiöittämisen myyntivoitosta, jolloin se tulee ottaa huomioon vuoden 2020 kuntakohtaisten kustannusten laskennassa ja lopullisen vuoden 2022 maksuosuuden määrittelyssä.

Hyvinvointialueen käynnistyessä kattamaton alijäämä tulee kattaa perussopimuksen mukaisesti peruspääoman suhteessa eikä edellisten vuosien käyttöön perustuen.
                           

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa