RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.rautjarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.rautjarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Liikelaitos- ja lupajohtokunta
Esityslista 09.12.2025/Asianro 65
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Rakennusvalvontaviranomaisen ympäristökatselmus 2025
LiLu 09.12.2025
19/10.03.00/2021
Valmistelija Ari Haapsaari, rakennustarkastaja
p. 040 153 4353, ari.haapsaari@rautjarvi.fi
Liikelaitos- ja lupajohtokunta toimii viranomaisena hallintopakkoasioissa.
Liikelaitos- ja lupajohtokunta suoritti rakennusvalvontaviranomaisen ympäristökatselmuksen 28.10.2025. Katselmuksessa käytiin läpi aikaisemmilla ympäristökierroksilla havaitut kohteet sekä lisäksi kirjattiin uudet havaitut kiinteistöt, joiden kunnossapito on laiminlyöty tai ne ovat muuten huomattavan epäsiistejä. Ympäristökatselmuksen perusteella on laadittu kiinteistökohtainen luettelo, jonka pohjalta lähetetään kunnostuskehotus kirjeitä 10 kpl, asettamisvaiheen päätöksiä 6 kpl ja 3 kpl Hallintopakkolain 67 § mukaisen uhkasakon.
Uhkasakkolain 6 § Uhkasakon asettaminen
Uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko.
Uhkasakko asetetaan markkamäärältään(Euro) kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko).
Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
9 § Juokseva uhkasakko
Juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu
10 § Uhkasakon tuomitseminen
Uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.
Uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.
Tuomitun uhkasakon täytäntöönpanosta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa (672/2002). (27.6.2025/431)
L:lla 431/2025 muutettu 3 momentti tulee voimaan 1.1.2026. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Tuomitun uhkasakon täytäntöönpanosta ja muuntorangaistuksesta säädetään erikseen.
22 § Asianosaisen kuuleminen
Asianosaiselle on ennen uhkasakon asettamista ja tuomitsemista taikka teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamista ja täytäntöön pantavaksi määräämistä koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.
Helmikuu 2025 aikana on kaksi asian osaista saaneet haastemiehen toimittamana kuulemisvelvoitteet ja yksi toukokuussa 2025, joissa pyydetty kirjallista selvitystä asian korjaamiseksi. Kuulleet eivät ole vastanneet.
Asettamispäätökset toimittaa haastemies.
Esittelijä Tekninen johtaja Jylhä Juho
Päätösehdotus Rakennustarkastaja on laatinut kiinteistökohtaisen luettelon, jossa on lueteltu toimenpidelistaukset hallintopakkovaiheittain. Luettelo käydään läpi ja tarkastetaan kokouksessa. Luettelon perusteella liikelaitos- ja lupajohtokunta päättää lähettää kunnostuskehotukset ja hallintolain mukaiset asettamispäätökset kiinteistöjen omistajille.
Päätös
| Edellinen asia | Seuraava asia | |