Dynasty tietopalvelu Haku RSS Rautjärven kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.rautjarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.rautjarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 11.04.2022/Pykälä 66

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Lausunto Valtion väyläverkon investointiohjelmasta 2023 -2030

 

Kh 11.04.2022 § 66 

152/08.00.00/2021

 

 

Valmistelija Harri Anttila, kunnanjohtaja

p. 0400 559 034, harri.anttila@rautjarvi.fi

 

Väylävirasto pyytää 2.5.2022 mennessä lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2023-2030. Vuosittain julkaistava ensimmäinen investointiohjelma 2022-2029 valmistui joulukuussa 2021.

 

Investointiohjelman koonti on oheisena. Kaikki lausuntomateriaali löytyy linkistä:

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=8f11167b-fb8d-44bc-a03c-0505e7d90cd8

 

Investointihankkeet ovat tärkeyden tai toteutusaikataulun perusteella jaettu kahteen hankekoriin 1A ja 1B

 

Rautjärveä ja Etelä-Karjalaa koskevat investointihankkeet:

Ratahankkeet

1A  Ei hankkeita

1B Imatra-Joensuu matka-aikojen lyhentäminen 30 M€

1B Luumäki-Joutseno välityskyvyn parantaminen 211 M€

Tiehankkeet

1 B Syrjäsalmen silta 5M€

Vesiväylähankkeet

 Ei hankkeita

 

Perusväylänpidon parantamishankkeina ohjelmassa on mainittu Lauritsalan ratapiha ja Lappeenrannan aseman parannuskohteet sekä Utti-Tykkimäki Vt 6 tieosuuden parantaminen. Raakapuun kuoramuspaikkojen parantamisesta julkistetaan selvitys kevään 2022 aikana.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Anttila Harri

 

Päätösehdotus Lausuntonaan väyläverkon investointiohjelmasta 2023- 2029 Rautjärven kunnanhallitus toteaa:

Venäjän hyökkäyksen takia erityisesti Itä-Suomen metsäteollisuuden toimintaedellytykset ovat muuttuneet käytännössä pysyvästi. Raaka-aineen hankintaa on kohdennettava muualle. Saimaan kanavan käyttömahdollisuuden pieneneminen lykkää todennäköisesti jo rahoituskehyksissä olevaa kanavan sulkujen pidentämistä vuosia eteenpäin. Samoin on käymässä Imatran rautatien rajanylityspaikan toimenpiteille. Raideliikennekapasiteetin nostaminen erityisesti Kotka-Hamina satamiin on korvaavana investointina välttämätön.

Teollisuuden toimintaedellytysten turvaamiseksi ja hiilineutraalin liikkumisen edistämiseksi on välttämätöntä nostaa Karjalan radan kehittäminen kiireelliseksi 1A hankekoriin erityisesti Imatra-Joensuun matka-aikojen lyhentämisen ja Luumäki-Joutseno välityskyvyn parantamisen osalta.

Ratainvestointien tarkoituksena tulee olla myös rautatieliikenteen kokonaismäärän kasvattaminen eikä pelkästään junien nopeuksien nostaminen. Investointien mahdollistama taajamajunaliikenne Savonlinnan ja Lappeenrannan (edelleen Luumäelle ja Kouvolaan) on toteutettava ennen kuin elinvoiman kannalta tärkeiden asemien, mm. Simpele, liikennettä voidaan vähentää nopeuksien noston perusteella.

Maantieliikenteen osalta valtatie 6 tarpeet Imatra - Joensuu välillä on otettava huomioon maaliskuussa 2021 valmistuneen kehittämissuunnitelman kiireelliset toimenpiteet. Rautjärven kunta edellyttää, että Simpeleen kohdalle esitetyt toimenpiteet toteutetaan, koska ne ovat edellytyksenä myös junaliikenteen hyödyntämisessä poistuneitten linja-autovuorojen korvaajana sekä edellytys niin opiskelun kuin matkailunkin edellytysten luomisessa.
                           

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa